torsdag 9. juni 2016

Male på vinyltapet

Norges ledende innen handel med bo- og byggevarer. Det anbefales ikke å male eller tapetsere over et vinyltapet uten å først spalte tapetet, sier han. Men når tapetet er spaltet, er veggen klar for å males eller tapetseres på ny. Før du maler må sjekke at tapetet sitter godt fast til veggen og ikke klipper i endene eller skjøtene.


Der det er løst må det etterlimes.

Hvorvidt du kan male rett på tapetet, er avhengig av hva slags tapet som er brukt. Vinyltapet bør du ikke male over. Fargestoff eller voks i tapetet kan blø gjennom malingen eller føre til at den ikke tørker ordentlig. Du risikerer også at veggen kan avgi noe lukt, sier Erik Bryng, ved Jotuns teknisk service.


På soverommet mitt tapetserte jeg med hva jeg tror er vinyltapet for år siden. Mange ønsker å male over gammel tapet, dette går som regel veldig fint. Man har mange forskjellige tapet å ta hensyn til, men hovedaktørene her er vinyltapet , papirtapet og fibertapet.

Hvordan male tapetsert vegg. Vegger som er tapetsert med vinyltapet fraråder Jotun å male. Det gikk fint på denne måten hos oss ihvertfall. Jeg tror det man ikke skal gjøre, er å male med oljebasert over vannbasert.


Jeg kan alltids forsøke å væte den, emn siden det er vinyltapet så tipper jeg at det ikke trekker veldig godt gjennom - samme greie som å male på den først. Jeg skal legge ny tapet før maling. Kontroller vinduene hvert år. Ser du sprekker i kitt og maling nederst i vinduskarmen, er det tegn på at det er på tide å male. Det er den mest sårbare delen av vinduet.


Ser vinduet bra ut ellers, kan det holde med å kun male den nederste delen og ca. Huske grundig forarbei så blir det mye enklere å få flott. Vær oppmerksom på at vinyltapet ikke bør males. Bruk tapetoppløser Om det ikke lar seg gjøre å male over tapetet og det må fjernes, finnes det flere måter å angripe dette på. Bestill varer på maxbo.


Malepensler, malekoster rens mm.

MAXBO - Klart du kan! Overmalbar tapet er et alternativ dersom du ønsker å male veggene og gir ubegrensede muligheter i valg av farger. Min vegg er heller ikke så pen, og jeg gidder ikke helsparkle.


Er innredningen veldig slitt kan du istedenfor å male den bytte den ut. Vi har en tapetsert vegg som vi skal male. Tapeten er hel, sitter skikkelig på underlaget og. På vinyltapet , går det helt greit å bruke vannbasert Lady.


Strax anbefales derimot ikke på. Male på glatt tapet innlegg 4. Må jeg fjerne gammel tapet før dette gjøres, eller kan det males direkte på tapetet etter at jeg har fjernet det som er løst? Jeg har et tapetsert rom som jeg nå ønsker å male om. For hvis tapetet sitter godt på underlaget, er det ingenting i veien for male over det gamle tapetet, men det kommer an på hva slags tapet du har på veggen din.


Hvis det er en vinyltapet bør du ikke male over. Har nå fjernet vinyltapet på soverommet og står igjen med grunnede sponplater. De er sparklet i skjøtene, hvorav noen har sprukket litt opp, men de fleste er helt fine. Vi skal gå over hull og skjøter med ny sparkel og pusse. Kan vi deretter male direkte på platene eller bør vi sette opp en eller annen for for overmalbar tapet først?


Bruk våtromssparkel på ujevnheter og i skjøten der gulvbelegget slutter på veggen. Deretter påføres våtromsgrunning som også fungerer som lim, og over dette fester du våtromstapetet. Dette skal også grunnes med våtromsgrunningen, før du avslutter med våtromsmaling.


Denne skal også males mm ned på gulvbelegget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg