fredag 4. mars 2016

Garving av pels

Man kan flå av skinnet for enten å tanetørke eller samle opp noen for å salte skinna med steinsalt. Egentlig kan du salte skinna med finsalt i døgn,, Hår sida inn og bruk rikeligt. Garving av pels eller lær Jeg fikk et fint rådyrskinn av en venn som jeg tenkte å garve. Pga at det passer meg best å gjøre ting på en enkelt måte som krever lite energi, kom jeg først igang etter at jeg fikk et tips fra Knud i Agder Vikinglag. Huder får man av for eksempel okse, kyr, hest og elg.


Skinn får man av for eksempel reinsdyr, geit, sau og lam, svin og hare.

Skinn sier man også om et ferdig beredt pelsskinn. Det er vanlig å betegne garving der hårene fjernes fra skinnet, og beredning der pelsen beholdes. Pris på garving er avhengig av antall skinn, jo større kvanta, det billigere blir det. Det er vel to garverier som tar i mot, det er granberg (?) i ølen og roar pels i sandvika, send de en mail og spør basert på antall skinn.


Noen som har en oppskrift på en enkel og gjerne økologisk metode for garving av harepels? Han som jakter kunne putte pelsen rett i fryseren. Vil dette gå bra, eller bør den saltes før den fryses?


Salting av skinnene er første ledd i beredningen. Det må gjøres straks skinnet er nedkjølt etter slakting.

Saltet trekker ut fuktighet av skinnene og konserverer. Slik man også konserverer kjøtt. På denne måte kan garving av huder som ikke er særlig tykke, gjennomføres i løpet av noen uker, av tynne huder på få dager. Store og tykke huder henges også i garvestoffløsning i store beholdere eller gruver, og rødgarving kan da fremdeles kreve et par måneder (sålelær). Roar Pels over års erfaring.


Tar ikke imot garving , det vil si med hårene av , eller selskinn. Normal ventetid er fra noen uker til ett halvt år. Salg av skinn, pels , spenner, halvfabrikata, verktøy og tilbehør her på Leather House nettstedet eller i vår butikk på Rundetårn i København.


Jeg slakter selv, men er ikke så miljøbevisst som deg for jeg sender dem inn til garving (i Ølensvåg). Det gjør jeg både for at det blir altfor mye arbeid for meg å garve alt selv (sender inn - skinn om gangen), men mest for at da vet jeg at jeg får et kvalitets skinn tilbake. Jeg har ikke laget så veldig mye av skinnene enda. Kurs i garving av fiskeskinn i regi av Troms Sami Duodji i Manndalen. Sådan kan du garve skind med salt og alun.


Har brugt samme metode til at garve et gedeskind. Kromgarving, garving av huder med anvendelse av kromsalter. Den egner seg til overlær og sålelær til skotøy samt til portefølje- og møbellær, arbeidshansker og til en rekke andre tekniske ting. Prisene er oppgitt i svenske kroner og gjelder sending av skinn med pelsaulagets merker.


Se nyhetssaken nedenfor.

Fyll også ut og lever følgeseddelen som finnes på hjemesiden til Donnia Skinn AB ved levering av lam. I dag med ein årsproduksjon på over 80. Vedlegget finner du her.


Granberg Garveri AS blitt Norges største på beredning og salg av saue- og reinsdyrskinn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg