onsdag 20. juni 2018

Vannbasert maling på oljemaling

Norges ledende innen handel med bo- og byggevarer. Eksteriørmaling finner du på Maxbo. Maling og lakk til bruk på metall. Ja, det finner du på Maxbo.


Hmm, er sikker på at forrige gang fikk jeg beskjed om olje så vannbasert.

Men har ikke gjort noe galt ennå. Oljemaling derimot hadde de. Det er løsemidler i vannbasert maling også, men de er skadelige på lang sikt (gassing - og da skadelig for de som bor i rommene), mens for maleren som oppholder seg kort stund i gassonen ikke blir påført slike løsemiddelskader som tidligere. Enn så lenge er det altså ikke smart å male vannbasert oppå oljebasert maling. Jeg har begynt male arbeidet på min nye garasje nå.


Kledningen er liggende og hvit grunnet fra fabrikk. Så langt jeg kan forstå er denne vannbasert. Nå har en kompis av meg kjøpt inn spann med Drygolin oljemaling , som er blandet i feil hvit farge til hans bruk.

Mange typer vannbasert maling kan nemlig uten problem brukes selv om det er malt med oljemaling før. Men oljebasert trebeskyttelse fungerer ikke på tre som tidligere er behandlet med vannbasert trebeskyttelse. Så jeg brukte dette på vegger og listverk. Vann er bra for miljøet.


Da jeg skulle male dører inne, gikk jeg til Byggmakker Carlsen i Sandefjor og her ville dem ikke selge meg vannbasert en gang. Så da ble det oljebasert på dører. Måtte ikke finne på å bruke det. En vannbasert maling har som regel en levetid på cirka to år, mener hun.


Du må lukke spannet godt og ikke la det komme til luft. Er det en sprekk eller åpning i spannet vil vannet mest sannsynlig fordampe. Temperaturen er også viktig. Blir malingen utsatt for frost vil den bli kornete og det er bare å kaste den. Før du setter i gang å male, gjør du vanlig forarbeid med vask og lett sliping.


Er det merker etter kvist som har blødd gjennom tidligere maling , har du på kvistlakk før du maler. Se mer om forarbeid og maling med på ifi. Og husk at for best mulig resultat er det viktig å velge riktig verktøy.

Derfor tenkte vi, nå som sesongen for å male utendørs er godt i gang, at det var en god idé å vise dere svarene på noen av de vanligste spørsmålene her. Kanskje finner du svar nedenfor på akkurat det du lurer på. Hvis ikke kan du alltid kontakte dem her og de vil svare deg.


Ingen minimumsordre - Kjøp nå! Et kvalitetssett fra pigment med variable størrelser. Vi anbefalte våre kunder å matte ned panelet med sandpapir for så grunne det med f. Jotun heft- og sperregrunning. Deretter kan du male med vannbasert maling. Det kan gå bra, men siden det er så nymalt hadde jeg nok malt med samme maling så denn ikke flasser av for deg.


På vårt nye, gamle kjøkken har jeg fjernet x lag gammel maling på perlestaffen med varmluftpistol og skrape. Jeg ville tatt sjansen på å male over etter grundig skraping av løstsittende plastikklag (les: vannbasert maling ). Det finnes mange typer maling og det gjelder å finne den typen som egner seg best til det du skal bruke den til, det er stor forskjell på gulvmaling og maling til møbler. Kan man male med vannbasert maling på oljebasert grunning? Skal du male med vannmaling over oljemaling må du ha et strøk. Til denne gruppen hører malinger som fortynnes med terpentin, white spirit og lignende.


Moderne løsemiddelholdige malinger inneholder ikke bare løsemidler, oljer og fargestoff, men er på samme måte som vannbasert maling oftest tilsatt andre kjemikalier, inklusive biocider. I maling -butikker selges både vannbasert akrylmaling, oljebasert maling og “hybridmaling”. Det skal vi forklare i denne artikkelen. Under produksjonen benyttes kun de fineste pigmenter med høy lysekthet og fargebalanse. Slipp grunningen Og det er kanskje ikke så rart.


Du unngår at fargen på huset falmer i sola, og det er spesielt viktig for farger som rødt og gult som falmer fort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg