tirsdag 15. august 2017

Skogskjegg

Skogskjegg blir veldig gammel og står ofte igjen i gamle hager. Den kan også forville seg med frø til veikanter, veiskråninger og annen kulturmark. Dersom det ikke er ønskelig med flere planter, er det viktig å skjære av blomsterhodene med det samme de begynner å visne.


Planta blir 1–meter høy og blomstrer med gulhvite blomster i en stor topp i. Den oppnår en høyde på bortimot meter og fikk raskt en stor flott buskform.

Arten naturaliseres i stort omfang i nesten alle friske til fuktige, middels til meget næringsrike skogtyper (både lauvskog og barskog) og er meget ekspansiv, med effektiv fortrengning av stedegne arter. En flott staude som mange eksperter som en sommerhekk. Med sine høye vekst (kan bli meter) blir den en flott skjerming langs en vei, en uteplass eller lignende.


På toppen kommer det flotte hvite blomsterklaser tidlig på. Svært robust og hardfør. Tåler godt vin sol, skygge, tørt voksested f. For å unngå uønsket spredning med frø anbefales å klippe av.

Den vokser lett til etpar meters høyde! En gammel granstamme med en litt skjev fuglekasse på og en rogn og en lønn som har sådd seg selv er omgivelser som passer godt til en voksen skogskjegg. Nordland), hver forekomst med minst individer (noen er opplyst til tusenvis).


Dette gir et minimumsestimat på ca. Blir en stor, buskete plante som trives best i dyp, god hagejord. OBS: Har lett for å spre seg veldig mye,. Jeg finner ut at jeg trenger en skogskjegg til bakerst i woodlandet. Fra før har jeg to stk et annet ste men de vil visst ikke frø seg så jeg har sikkert to av samme kjønn.


Går det å dele en kraftig plante, eller må jeg kjøpe en ny? Store blader, 2-finnet. Blomsterstand 20- cm. Ho- og hannblomster på hver sin plante, hannplantene har den vakreste blomstringen. Den er i sterk spredning flere plasser i landet.


Gløymer ein det eit år, ja då må ein også klippe av blomane på dei som spirer borte i skogkanten. Den endelege løysinga er å hakke opp rota.

Jeg har erstattet noen av nye skogskjegg som jeg har gravd opp hos en nabo, bør disse klippes ned? Jeg har fjernet blomstene siden de bokstavlig talt er på hell (holder meg til hannplanter). Fant ut at det var mye lettere å ta planter, fremfor deling av de enorme røttene. Men jeg er helt hagenovise, så jeg vet ikke hva som er best.


Finn din nærmeste butikk. Adresser, åpningstider, telefonnumre og annen informasjon. Plantasjen har alt for livet med planter - fra blomster, potteplanter og alt du trenger for å dyrke selv, til jor gjødsel, hage og hagemøbler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg